Aan de slag! – Op de boerderij

p.07_Aan de slag_HJK april 2017_DansenDans en muziek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: zodra de muziek aangaat gaan kinderen zich al bewegen. De muziek inspireert en zet aan tot bewegen en dans. Het werkt echter ook andersom: ter versterking van de fantasie en de dans, kun je kiezen voor bepaalde muziek. Neem kleuters op muziek mee naar de boerderij. Wat zullen ze beleven?

1. Vroeg in de ochtend
Op de boerderij is het vroeg in de ochtend, alle kinderen slapen en liggen lekker op de grond, met hun ogen dicht. Ze draaien van de ene zij op de andere zij, en ademen rustig in en uit.

2. Dan kraait de haan
Kukelekuuuu! Het is ochtend! De kinderen schrikken wakker en rekken zich uit. Laat ze staan, de armen uitgestrekt in de lucht, één been naar links opzij en vervolgens één been naar rechts opzij.

3. De koeien melken
Als eerste moeten de koeien worden gemolken. De koeien zullen schrikken van onze koude handen, we moeten die warm kloppen. Klap in de handen en stamp met de voeten, en tel daarbij tot acht. Doe de handen voor je en open en dicht, en tel tot acht. Zo leren de kinderen ‘ritme’ aan. Omdat veel muziek in vierkwarts maat gemaakt wordt, is dit waarschijnlijk hetzelfde ritme dat je hoort in de muziek. Ga op de knieën zitten en maak melkbewegingen met de armen afgewisseld op en neer en de handen open en dicht. Maak de bewegingen groot! Herhaal dit een paar keer, zodat je er een choreografie van maakt: klap in je handen, stamp met je voeten, doe je handen open en dicht en maak melkbewegingen zittend op de knieën.

4. De varkens voeren
Dan moeten de varkens worden gevoerd. Gelukkig hebben we op de boerderij laarzen aan, want wat ligt hier veel modder! Leg de kinderen uit dat modder erg plakt aan de laarzen: maak zware passen, waarbij je langzaam je benen optilt, wat loopt dat zwaar! Laat de kinderen als varkens rollen door de modder. Lekker vies worden! Wissel lopen en rollen af.

5. Eieren rapen bij kippen
Als laatste moeten we bij de kippen eieren rapen. Laat de kinderen zitten in een kring en de handen op de eigen schouders leggen. Vervolgens draaien ze hun rug en kijken ze achterom (nog steeds met de handen op de schouders) om te zien of ze een ei hebben gelegd (stretch van de ruggengraat). Herhaal dit de andere kant op. De kinderen kunnen op vrolijke muziek een eigen ‘gekke kippen-loopje’ bedenken, wie bedenkt het gekste loopje? Ze laten dit aan elkaar zien in de kring en lopen dan samen door de ruimte om een ei te leggen: laat hen een squad doen met de handen op de knieën en de voeten uit elkaar, buig de benen zo diep als je kunt en ploep, een ei! Loop vervolgens door en zoek een mooi plekje voor hun volgende ei!

In de tractor stappen
De vier dieren op de boerderij verbind je met elkaar door samen in de tractor te stappen op weg naar het boerderijdier: met de handen op elkaars schouders in een lange rij. Zo werken de kinderen samen en leren ze om rekening te houden met elkaar.

Instrumentale muziek
Instrumentale muziek die helpt bij de uitvoering van de oefening inspireert, daar waar de kinderen slapen: ‘Twinkle twinkle little star’. Bij de oefening met de varkens werkt actieve trommelmuziek, zoals van ‘Slagerij van Kampen’. Denk aan titels van kinderliedjes, zoals ‘Old MacDonald had a farm’. Het thema ‘Op de boerderij’ is leuk om in de klas te behandelen en spreekt voor jonge kinderen tot de verbeelding in de lente. Veel dans- en beweegplezier!

Brede ontwikkeling
De bewegingen in de verschillende oefeningen dragen bij aan de brede ontwikkeling van kinderen: van motoriek (balans) tot taal, ritme, kijken naar elkaar, concentratie en samenwerken. Rollen over de lengteas, zoals in oefening 1, draagt bij aan de samenwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft. In oefening 2 activeren we het lichaam: klop het lijf wakker en benoem de verschillende lichaamsdelen. De kinderen leren over ritmiek in oefening 3, verschillende bewegingsvormen komen aan bod in oefening 4 en in oefening 5 leren de kinderen naar elkaar te kijken. De oefeningen zijn afgewisseld druk en rustig, zodat de kinderen zich kunnen uitleven, maar ook leren om weer rustig tot zichzelf te komen.

Klik hier om de pdf-versie van Aan de slag! te downloaden zoals gepubliceerd in het aprilnummer.