Aan de slag! – De prinses en de erwten

p.00_Aan de slag!_HJK mei 2017_De prinses en de erwten‘U moet rustiger lopen juf!’, roept Oumaima door de klas. Ze weet precies hoe je als prinses moet bewegen, springt van haar stoel en doet het even voor. Als ik de hele klas vraag of ze aan mij willen laten zien hoe ik moet zitten, gaan de 21 kleuters direct rechtop zitten met hun handen op schoot en hun neus in de lucht. Het moment dat ik een kroon tevoorschijn haal, schuiven de prinsjes en prinsesjes naar het puntje van hun stoel. Een levendig thema voor kleuters, waarin je eenvoudig een ander thema kan verpakken, zoals ‘Eetgedrag’ en ‘Smaak’.

Een boek dat zich voor thema’s als ‘Eetgedrag’ en ‘Smaak’ leent, is De prinses en de erwten, dat is geschreven door Carly Hart. Dit op rijm geschreven boek gaat over Marleentje, een lief meisje dat altijd doet wat papa zegt en altijd haar bordje leeg eet. Totdat ze op een dag doperwtjes voorgeschoteld krijgt. Ze krijgt hier zo’n heftige aanval van dat de dokter maar één conclusie kan trekken: Marleentje is een prinses en moet onmiddellijk naar een erwtenvrij paleis vertrekken. In het paleis is het lang niet zo leuk als ze dacht en moet ze uren lang prinsessenlessen volgen. Als ze dan ook nog een spruitjessouffle krijgt voorgeschoteld, wil Marleentje alleen nog maar naar huis, om erwtjes te eten.

De dramales
Start de les met een gesprek over dingen die je lekker en vies kunt vinden om te eten. De kinderen kunnen laten zien hoe hun gezicht eruitziet bij het eten van iets dat ze vies vinden. Vraag ook aan de kinderen of ze denken dat een prinses alles lust. Lees daarna het boek De prinses en de erwten voor en geef voldoende aandacht aan de platen uit het boek. Vervolgens speel je het verhaal na met de kinderen. Alle kinderen spelen Marleentje en de leerkracht schakelt tussen het navertellen van het verhaal en het spelen van de vader en de koningin. Hierdoor houd je als leerkracht de sturing over het spel, maar door het meespelen, stimuleer je het spel van de kinderen. De prinsessenles uit het verhaal kan bij het naspelen een speciale plek krijgen. De kinderen moeten netjes zwaaien, lopen en eten, en hebben zelf vast ook nog ideetjes over wat een prinses zou moeten leren. Het is leuk om de kinderen daarbij ook te laten spelen dat ze de les helemaal niet zo leuk vinden en naar huis willen.

Prinsessentest
Dan is het tijd voor de ‘prinsessentest’. In het boek wordt verwezen naar het bekende sprookje ‘De prinses op de erwt’, dat is geschreven door Hans Christian Andersen. Op internet zijn diverse filmpjes te vinden waarin het sprookje wordt verteld (zoals deze YouTube-video: https://youtu.be/m-4l0pr9kQ8). Kijk dit met de kinderen en laat ze daarna de test doen. In dit zintuigspel leg je op drie stoelen een kussen neer. Onder een van de kussens wordt een balletje gelegd. De kinderen mogen om de beurt op de kussens gaan zitten en proberen te voelen waar het balletje ligt. Een echte prins of prinses zou dit moeten voelen. De dramales kan afgesloten worden met het meegeven van een doperwt aan alle kinderen, zodat ze thuis bij hun bed de prinsessentest nog een keer kunnen doen of kunnen testen of hun moeder een prinses is.

Bron van inspiratie
Het boek is een brede bron van inspiratie. Zo is de vader in het boek druk met erwten koken en maakt hij er zelfs taartjes van. In de klas zou je hier ook mee aan de slag kunnen gaan door van droge erwten taarten te knutselen of het bedenken van andere ertwenrecepten. Kortom: het prentenboek De prinses en de erwten is een boek waarin niet alleen een klassiek sprookje verwerkt zit, maar waar ook een complete lessenserie uit te halen is.