Aan de slag! – De lucht in!

p.07_Aan de slag_HJK april 2018_Dansen 2Het is weer lente! Dat betekent dat het buiten lekkerder weer wordt en dat mensen en dieren meer naar buiten gaan. Buiten is veel te zien. Ook in de lucht, zoals luchtballonnen en vogels. Er valt veel te ontdekken. Introduceer daarom in de klas het thema ‘De lucht in’!

De oefeningen in dit thema dragen bij aan de ontwikkeling van verschillende delen van het lichaam, maar ook aan het rekening houden met elkaar en het samenwerken binnen de groep. In de oefeningen 1, 2 en 5 werkt de groep samen, in oefening 3 en 4 werken de kinderen alleen, maar houden ze wel rekening met elkaar en met de ruimte om hen heen.

1. De ballon
Bij deze oefening heb je een ballon nodig. Blaas deze op en laat zien wat er gebeurt als de ballon weer leegloopt. ‘Wat voor geluid hoor je? Wat gebeurt er als je hem loslaat? Kunnen we dit geluid ook maken met onze mond?’ Maak nu met de groep een grote kring, dit is de ballon. We dansen zoals de ballon. Maak de kring groot terwijl je vier keer blaast: ‘We blazen de ballon in vier ademteugen op.’ Laat hem nu leeglopen: maak de kring heel klein door naar elkaar toe te bewegen.

2. De luchtballon
Alle kinderen hebben waarschijnlijk weleens een luchtballon gezien, groot, gekleurd en met een mandje eronder. Zorg voor een groot (gekleurd) laken, of misschien heeft je groep wel een gekleurde parachute. De kinderen houden deze rondom samen vast. Laat hen het laken samen omhoog bewegen, op de tenen staand, hoog in de lucht! Vervolgens bewegen zij de luchtballon samen omlaag. Daarna kun je de ballon uit de vorige oefening op het laken leggen, de kinderen bewegen deze nu samen op en neer: de ballon moet in de lucht blijven!

3. De helikopter
Het liedje ‘Helikopter’ is bij elke juf en meester bekend. Het is gemakkelijk aan te leren, want heeft niet veel tekst. De kinderen leren over ‘opstijgen’ en ‘landen’: ‘Wat is dat precies en kun je dat heel langzaam late zien met je lijf?’
Helikopter, helikopter (vanaf de hurkzit opstijgen zonder handen). Mag ik met jou mee omhoog (rechtop staan, op de tenen, de armen wijd opzij)? Hoog in de wolken wil ik wezen (draai om je as, met de armen als twee wieken opzij). Hoog in de wolken wil ik zijn. Helikopter, helikopter (en weer langzaam landen, terug naar de hurkzit). Vliegen is zo fijn.

 4. De meeuw
We vliegen als een meeuw: maak grote vleugels van de armen en laat de kinderen rennen in het rond. Als je de muziek stopt, hangen alle kinderen stil in de lucht, boven de zee. Ze klappen hun vleugels omhoog (doen een klap boven hun hoofd) en duiken als een meeuw de zee in om een vis te pakken: ze maken een duikvlucht en landen met de handen op de grond. Intussen geef je hen opdrachten terwijl de muziek speelt: ‘Vlieg hoog.’ ‘Vlieg laag.’ ‘Vlieg langzaam.’ ‘Vlieg snel!’

5. Het vliegtuig
We zitten in een vliegtuig, zittend in een lange rij achter elkaar. De benen in spreidzit en de handen op de schouders van het kind voor je. Eén kind is de piloot, die stuurt. De groep zit met de armen wijd en beweegt met de piloot mee. We gaan de bocht om naar links, naar rechts, voorover, achterover: allemaal tegelijk. Bij een wat oudere groep kun je deze oefening ook staand doen, de piloot maakt wat ingewikkelder bewegingen, die wel makkelijk te volgen zijn. Je kunt dan ook steeds wisselen van piloot!

6. Terug naar de grond
We gaan terug naar beneden met de luchtballon (leg het grote laken neer op de grond). Allemaal instappen! Je kunt de kinderen ook in een kring laten liggen met de hoofden bij elkaar en de ogen gesloten. Deze oefening is een cooling down: heel langzaam gaat de luchtballon weer terug naar de grond, de bomen, auto’s en mensen daar beneden worden weer groter, we landen op de grond en klimmen weer uit het mandje.

Muziek kiezen
Kies muziek die je les ondersteunt. Instrumentale muziek spreekt bij het thema ‘De lucht in!’ tot de verbeelding. Begin je activiteit met een rustig nummer zodat de kinderen niet direct al hun energie inzetten. Kies bij de oefening ‘De meeuw’ gerust wilde muziek. Het kinderliedje ‘Helikopter’ kun je door de kinderen mee laten zingen en voor de cooling down kies je rustige yogamuziek.

Download hier de pdf-versie van deze Aan de slag!-bijdrage zoals gepubliceerd in HJK april 2018.