Aan de slag! – Pinguïns in de ijskast

p.09_Aan de slag_HJK mei 2018_PenguinEr zijn enorm veel kinderliedjes over dieren. Van ‘Alle eendjes zwemmen in het water’ tot ‘Schaapje, schaapje, heb je witte wol?’, maar ook ‘Twee pinguïns’. Gebruik liedjes als aanleiding voor een korte drama-activiteit waarin de kinderen veranderen in verschillende dieren. Bijvoorbeeld ‘Twee pinguïns in de ijskast van mijn oom’ van Cowboy Billie Boem. Maar je kunt natuurlijk elk liedje gebruiken als aanleiding!

Zet het liedje ‘Twee pinguïns in de ijskast van mijn oom’ op en luister er samen met de kinderen naar. Wie kent het liedje al? Wat werd er nou gezongen? Twee pinguïns in de ijskast? Kan dat? Praat met de kinderen over hoe zou dat er volgens hen uitziet? Hoe ziet een pinguïn er eigenlijk uit? Weet iemand hoe een pinguïn loopt? Wie kan er staan als een pinguïn? Tip: zorg voor een goed plaatje of een filmpje van een pinguïn om te zien hoe een pinguïn staat en loopt.

Stap 1: Wij worden pinguïns!
Stoelen aan de kant: wij worden samen pinguïns! Zorg dat je goed zichtbaar bent voor alle kinderen en vertel de kinderen hoe ze moeten staan en doe zelf mee. Begin bij de voeten (draai je voeten een beetje naar buiten). Dan de benen: stijf tegen elkaar en je armen strak langs je lijf. Je handen naar buiten. Als laatste het gezicht. Varieer met de gezichten: van een vrolijke pinguïn en een boze pinguïn naar een verdrietige pinguïn. Hoe kunnen de kinderen nog meer kijken als pinguïns? Besteed tot slot aandacht aan het bewegen, want dat gaat ook heel anders dan bij mensen: schuifel naar voren en weer naar achteren …

Stap 2: Leven als een pinguïn
De kinderen zijn nu wel veranderd in pinguïns, maar hoe is het om als pinguïn te leven? Help ze door de kinderen te leiden met een kort verhaal. Het is tijd om naar buiten te gaan. De ijskast gaat open, we gaan de wereld verkennen. Met kleine stapjes naar buiten. ‘Oh, wat is het hier mooi. Daar word je wel blij van! Een lekker zonnetje ook. Ga maar even staan met je gezicht naar de zon. Mmm, maar voel je de wind? De wind maakt het wel koud, brrr. Oh (wijs in een richting), zie ik nou een lekker een visje, probeer het visje maar te pakken. Ga er maar snel naar toe. Oh jee, het is wel een beetje glad, voorzichtig hoor. Ssst, wat hoor ik? Spannend. Snel terug de ijskast in!’

Stap 3: Terug de ijskast in
Tijd voor een laatste stap: een paar kinderen gaan met z’n allen dicht op elkaar in de ijskast staan. De rest gaat op de stoeltjes zitten en kijkt goed: wie lijkt er het meest op een pinguïn? Vertel de kinderen dat je de muziek gaat aanzetten. Als de muziek aangaat, gaat de deur van de ijskast open en mogen de pinguïns rond gaan lopen, maar let op: als de muziek stopt, moeten ze snel weer terug in de ijskast. Wissel de groepjes af en praat na afloop van de activiteit na. Welke kindjes leken wel een echte pinguïn? Kunnen ze ook vertellen waarom? Tip: kies elke keer een ander dier uit op basis van een liedje en verwerk dat tot een beestenboel. Laat de kinderen de beestenboel presenteren aan ouders! Veel plezier!

Download hier de pdf-versie van deze bijdrage zoals gepubliceerd in HJK mei 2018.