Praktisch en actueel

Aan de slag! – Sta eens stil!

Welke kleuter is weleens in een beeldentuin geweest? Staan er beelden in de wijk, dorp of stad waar de kinderen wonen? Gebruik die beelden om met de kinderen te gaan spelen. Je kunt standbeelden bekijken of erover praten, maar kun je ze ook tot leven wekken? Maak foto’s van standbeelden of zoek foto’s op internet […]

Concrete spelbegeleidingstechnieken bij de niet-speelwereld

In HJK november is het artikel ‘Het kind speelt niet écht of ‘echt niet!’ verschenen over spelbegeleiding bij jonge kinderen in de niet-speelwereld. In het artikel wordt verwezen naar een overzicht van concrete suggesties voor verschillende situaties. Dit overzicht vind je hieronder. Concrete spelbegeleidingstechnieken bij de niet-speelwereld. In onderstaand overzicht zie je links het gedrag […]

Aan de slag! – Creatief met afval

Overal ter wereld worden kunstwerken gemaakt van afvalmateriaal. Zoals ‘De wereld van zwerfvuil’ in Amsterdam van Peter Smith of twee grote vissen gemaakt van plastic flessen op het strand van Rio de Janeiro. Deze werken willen laten zien hoeveel afval er is op aarde. Voor kunstenaars en jonge kinderen levert het ook materiaal op om […]

Aan de slag! – De herfst

Buiten wordt het kouder, de regendruppels vallen weer met bakken uit de lucht en de kinderen moeten zich weer warm kleden als ze naar school gaan. Het is weer herfst en ‘Herfst’ is een prachtig thema om in de klas te behandelen. En te combineren met bewegen! oe dans- en beweegactiviteiten met de kinderen die […]

Aan de slag! – Waar was jij?

Het nieuwe schooljaar is alweer van start gegaan. In de onderbouw staren de jongsten je met grote ogen aan. De een zal wat sneller zijn of haar mond opendoen, maar er is ook een groep kinderen die eerst de kat uit de boom kijkt en stilletjes afwacht wat er van hem of haar verwacht wordt. […]

Aan de slag! – Hé, kijk: muziek!

Naar muziek kun je luisteren. Muziek is echter soms ook te zien. Zo zijn er tal van beeldend kunstenaars – van de oudheid tot nu – die muziekinstrumenten, musicerende mensen en muziek zelf hebben getekend, geschilderd of op andere manieren hebben vormgegeven. Muziek is echter ook in een andere vorm te zien, namelijk in vormen […]