Praktisch en actueel

Tips: omgaan met externaliserend gedrag bij kleuters

Overdreven stoer doen, ongewenste opmerkingen maken, spullen van andere kinderen afpakken of kapot maken, vechten, opstandig of luidruchtig gedrag. Allemaal voorbeelden van externaliserend gedrag van kleuters, dat uw groep veel last kan bezorgen. Het goede nieuws: onderzoek laat zien dat volwassenen invloed hebben op het voorkomen en verminderen ervan. Aafke Bouwman, expert jonge kind bij CPS, zette […]

Blog – Het failliet van de voorschool: gelijk of ongelijk?

De uitzending van Brandpunt over het onderzoek van Fukkink et al. (2015) heeft veel beroering teweeg gebracht in het werkveld van onderwijs en kinderopvang. Voor dit onderzoek werden ruim twintig onderzoeken geanalyseerd, die tussen 2000 en 2015 zijn uitgevoerd naar de effecten van voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Voorstanders van het VVE-beleid zullen zeker stelling […]

Leergedrag kleuters legt belangrijke basis voor het leren lezen

Als executieve functies al in groep 2 goed worden ondersteund, kunnen leerlingen daarvan profijt hebben bij het formele leesonderwijs in groep 3 en 4. Dat blijkt uit onderzoek van Eva van de Sande, die op 6 november promoveert aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Executieve functies of ‘leervaardigheden’ helpen complexe informatie te verwerken tijdens het lezen […]

Eerste hulp bij hechting

Op 30 oktober verschijnt het boek Eerste hulp bij hechting, geschreven door Paulien Kuipers, uitgegeven door de Tijdstroom Uitgeverij Het boek is een pleidooi voor effectieve hulp aan ouders en hun jonge kinderen, wanneer zij onvoldoende op elkaar afgestemd zijn. Paulien Kuipers gaat diepgaand in op oorzaken en gevolgen van een onveilige hechting en op […]